Een Oekraïens rijlesje (en meer) - Reisverslag uit Kryvyy Rih, Oekraïne van Stefanie Versteegen - WaarBenJij.nu Een Oekraïens rijlesje (en meer) - Reisverslag uit Kryvyy Rih, Oekraïne van Stefanie Versteegen - WaarBenJij.nu

Een Oekraïens rijlesje (en meer)

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

07 November 2012 | Oekraïne, Kryvyy Rih

Ik heb vandaag auto gereden! Hier in Krivoy Rog! Een paar dagen geleden merkte Max al op dat als ik bij hem in de auto zat, ik heel ijverig 'meereed', ik keek in de spiegels om me heen, enz. Hij vroeg of ik in Oekraïne zou willen en durven rijden, wat ik natuurlijk heel moedig bevestigde. Nu is Max nu zelf naar West-Oekraïne voor een paar dagen, maar Tanya (een jong, pas bevallen meisje) moest uit het ziekenhuis worden opgehaald en er was niemand anders met een rijbewijs, dus..... Ik ging rijden! Meteen midden op de dag in de stad, terwijl ze buitenlanders aanraden om buiten de stad te beginnen op een niet te druk moment, maar ik was er van overtuigd dat het wel goed zou gaan. Nou leerde ik binnen een paar minuten hoe ik me moest handhaven in het verkeer, dus ik zal jullie snel een paar Oekraïense regeltjes leren:
1. Er zijn geen regels
2. Gordels zijn niet verplicht (ze zouden ongeluk brengen)
3. Inhalen mag rechts en links
4. Trap je gaspedaal non-stop in en houd je hand op de toeter voor als er iemand in de weg rijdt. (Er is geen snelheidslimiet)
5. Pas op er kunnen overal lopende mensen een 6-baans weg oversteken
6. Pas op er kan op ieder willekeurig moment een inhalende auto recht op je af komen rijden.
Ik moet zeggen dat ik zelf soms peentjes zweet hier in de auto, vooral bij sommige taxi-chauffeurs in de auto. Maar wat blijkt, als je zelf rijdt en je gewoon normaal gedraagt, is het allemaal helemaal niet zo eng. De eerste paar minuten zat ik vol adrenaline en na een paar minuten, leek het de normaalste zaak van de wereld dat ik hier rondreed in een auto 10 keer mijn formaat. Gewoon zelf niet onbeperkt hard rijden en probeer een beetje rechts te blijven, want dat is de veiligste plek op de weg, tenzij er busjes (elke 100 meter) proberen in te voegen vanaf een 'bushalte'. (Dus blijf wel opletten!) Wat wel nog meer opvalt als je zelf rijdt, dan wanneer je in de auto zit, is hoe groot de gaten in de weg echt zijn. We moesten het meisje in kwestie (met man en baby) thuis afzetten. Het was dat me de weg werd gewezen (in het Russisch) en ik er dus van overtuigd werd dat er echt een weg was, anders had ik het niet herkend.

Dit geweldige ritje was om Tanya thuis te brengen. In de zomer heb ik Tanya ook gezien en toen was ze dus zwanger. Ik ben toen voorgesteld aan Tanya en haar vriend/man Slavik. Max vertelde me toen Slavik's verhaal. Het was één van de eerste jongens die hij 'redde'. Slavik komt, zoals velen hier, uit een gezin waar zwaar mishandeld werd. Slavik is er op een dag getuige van geweest hoe vader zijn moeder vermoordde (door haar dood te schieten) en hoe hij vervolgens op dezelfde wijze zijn eigen leven nam. Slavik en zijn broertje (die toevallig ook Max heet) belandden in een weeshuis. Beiden zijn ze vaak weggelopen, ze zaten namelijk in verschillende weeshuizen en wilden bij elkaar zijn na deze traumatische ervaring. Op een dag zijn ze in verschillende steden in weeshuizen geplaatst om te voorkomen dat ze weer bij elkaar konden komen. De jaren verstreken en Slavik bereikte de leeftijd dat hij het weeshuis moest verlaten. Omdat het appartement eigendom was geweest van zijn ouders, was dat nu nog zijn eigendom en had hij geen recht op een plaatsing in een dorm. Hij moest in dat appartement gaan wonen, maar hij wilde niet. Waarom niet? Omdat het hem deed denken aan alles wat er gebeurd was. De kogelgaten en bloedvlekken zaten nog op de muur en hij trok het emotioneel niet om daar te zijn. Max heeft hem toen tijdelijk opgevangen (zoals hij heel vaak, met heel veel jongeren doet) en is, zonder dat Slavik het wist, het appartement gaan opknappen. Hij heeft zelfs de burgemeester van de stad toen zo ver gekregen om dit te 'subsidiëren' nadat hij de situatie uit had gelegd en vertelde dat hij wilde proberen deze 'ontspoorde' wees en zijn broertje weer een thuis te geven. Zo gezegd, zo gedaan, het hele appartement werd opgeknapt op kosten van de staat. Max nam Slavik op een dag mee naar het appartement, hij weigerde eerst om naar binnen te gaan, maar Max verplichtte hem om mee te gaan. Toen hij de deur opende en Slavik zag dat alles was opgeknapt, brak deze sterke jongeman. De tranen liepen over zijn wangen en hij wist niet hoe hij Max ooit kon bedanken. Vanaf dat moment hebben Slavik en zijn broertje daar samen gewoond. Ook Slavik vrouw/vriendin Tanya woont er nu dus en ze hebben nu een kleine. Er is een (voor Oekraïense begrippen) gezonde leefsituatie ontstaan en Slavik is het voorbeeld van hoe een emotioneel totaal ontspoorde jongen weer op het juiste pad kan komen en kan bouwen aan een toekomst. Hij is nu een heel stabiele en vriendelijke jongeman.

Daarnaast wil ik jullie vertellen over de situatie van Nadia. Nadia is een meisje van 19, ze is ruim 8 maanden zwanger. Ik heb haar vrijdag leren kennen en ben haar sindsdien elke dag tegengekomen. Nadia is haar leven lang mishandeld. Eerst thuis, daarna in het weeshuis, daarna in de dorm, en zelfs in het ziekenhuis en op straat. Ze is mishandeld door leeftijdsgenoten en door meerderen, om diverse uiteenlopende (drog)redenen. Nu is het een meisje dat emotioneel kapot is en die niemand meer vertrouwd. Ze is zwanger van haar 40-jarige 'vriendje', die ze eigenlijk ook niet vertrouwd. Het kind heeft geen idee van het leven. Ze kan niet voor zichzelf zorgen, ze heeft geen plek om te wonen, ze heeft geen baan om geld te verdienen. Ze weet niet wat er precies gaat gebeuren als ze gaat bevallen, laat staan dat ze weet hoe ze een kind moet opvoeden. Toch zal ze op (zeer) korte termijn een kind op de wereld zetten, middenin deze zorgelijke situatie. Nadia is voor een tijdje opgevangen in het girls transition home, voor ontspoorde meiden die ze weer op de rit proberen te krijgen, maar je kan haar geen moment alleen laten. Ze wordt overspoeld door angstaanvallen en is totaal niet zelfstandig. Ze is nu zo ver dat ze Max en zijn directe hulp in de stichting (Alona en Lena) vertrouwd en ze begint mij ook al te vertrouwen. Echter, bij Max kan ze niet wonen, want die heeft zijn huis vol jongens. Lena is 'moeder' in het transition home. (Lena is zelf begin 20) en Alona is haar moeder enkele maanden geleden verloren en heeft sindsdien de zorg voor 5 van haar broertjes en zusjes. Niemand weet waar ze heen moet, dus ze verblijft nu weer in het transition home.
Waarom ik dit schrijf, een beetje om jullie bewust te maken van hopeloze situaties hier. Want er is nog geen happy end aan dit verhaal. Elke dag is het weer de vraag hoe dit meisje de dag gaat doorkomen en waar ze de nacht zal doorbrengen. Het is schrijnend om te zien, een meisje, net zo groot en net zo oud als ik, ten einde raad, vertrouwt niemand, een emotioneel wrak. Ik had het kunnen zijn.. Wat een wereld van verschil! Natuurlijk hoop ik dat over een paar jaar Nadia net zo'n voorbeeld is, als dat Slavik nu is, maar voor nu zien we de oplossing nog niet. Ik sprak er met Max over. Nadia heeft een stel liefhebbende ouders nodig, die voor haar en haar kind zorgen alsof het hun eigen kinderen waren. Maar aan gezonde, sterke stellen is hier in Oekraïne een groot gebrek, laat staan aan stellen die dan ook nog een instabiel, zwanger tienermeisje in huis willen nemen. Het liefst zou ik zelf iets doen, maar wat kan ik doen, behalve voor haar bidden. En zo wil ik jullie ook vragen (voor wie dat wil) om voor haar te bidden. Bid dat ze een thuis zal mogen vinden, een plekje waar ze zich veilig en geborgen weet. Een plek waar ze met een gerust hart haar kind op de wereld kan zetten en op kan laten groeien. Bid dat ze God mag leren kennen als een liefdevolle Vader. Bid ook voor wijsheid voor Max en de anderen die nu dicht om haar heen staan. Bid voor een oplossing!

Tot zo ver mijn update. Morgen hoop ik weer nieuws te hebben over de gehandicapteninstelling, maar dat hoop ik eigenlijk al dagen, dus we zullen zien.

  • 07 November 2012 - 18:03

    Grace:

    Lieve Stefanie

    Vandaag eindelijk je blogs gelezen en ik ben getroffen door je verhaal, heb geen woorden, maar mijn hart wordt blij als ik zie dat er hoop is voor mensen waar dan ook in de wereld.
    Zou je graag komen helpen als ik de nood hoor van dit jonge meisje Nadia. Zoals je weet bid ik vaak voor mensen in deze situaties, overal op de wereld. Mijn hart huilt bij zoveel leed..

    Heer ontferm U over dit meisje en over al die anderen in haar situatie. Dank U wel dat U in Stefanie en anderen die op haar pad komen een vader blijkt. Geeft U de hulpverleners kracht een plekje voor Nadia en haar kindje en alles wat nodig is om ook dit leven tot een volwaardig leven te maken en ook het kindje te redden van pijn en lijden.
    Woorden schieten zo te kort, maar toch een paar woorden om uiting te geven aan wat ik voel..

    veel liefs
    Grace


  • 07 November 2012 - 18:25

    Hanneke:

    Oh, wat erg van dat meisje (Nadia)!! Praying for her!!!!! Ze zouden daar ook eigenlijk een soort Stella's House moeten hebben om dit soort meisjes op te vangen..

  • 08 November 2012 - 19:37

    Esther:

    Lieve Stefanie,

    Wat een verdrietig verhaal, zo'n jong meisje en dan al zoveel leed mee moeten maken. Maar gelukkig zie jij daar ook de mooie dingen, en mag jij daar op jouw manier een steentje bijdragen.

    Ik zal ook voor dit meisje en alle andere meisjes, kinderen bidden.

    Liefs
    Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefanie

Become a butterfly! Word een vlinder! De naam van mijn blog is niet geheel uit het niets ontstaan. Een vlinder worden is een heel proces, een hele worsteling. En iedere rups/vlinder zal het zelf moeten doen. Er is een anekdote die dat mooi illustreert. (http://www.anekdotes.net/2vlinder.html) Het enige dat een buitenstaander eigenlijk kan doen is afwachten. Maar afwachten klinkt zo negatief. Een buitenstaander kan zich verwonderen. Verwonderen hoe een rups een vlinder wordt. Hoe zo'n klein diertje zo'n worsteling kan doorstaan. Deze worsteling kost tijd en soms is er nauwelijks te zien dat er nog vooruitgang in zit. Wanneer je een rups een vlinder wilt zien worden, moet je veel geduld hebben. Deze zomer ga ik naar Oekraïne, een land waar veel gehandicapte kinderen net rupsjes in coconnetjes zijn. Vastgebonden aan hun bankje en afhankelijker gemaakt dan dat ze eigenlijk zijn. De mogelijkheden die deze kinderen hebben worden zorgvuldig onderdrukt en genegeerd. Ik hoop met mijn aanwezigheid wat licht te kunnen laten schijnen in het leven dat ze hebben in hun donkere coconnetje. Ik hoop dat ze door individuele aandacht te krijgen, de moed en kracht zullen hebben om zichzelf uit hun coconnetje te vechten. Hoewel het veel geduld van me zal vragen en ik op sommige momenten misschien de vooruitgang niet meer zie, wil ik mee vechten met deze rupsjes. Rupsjes die kleurrijke vlinders kunnen worden. Maar ook voor mij geldt, dat ik niets kan forceren en dat ik slechts een buitenstaander ben, ik kan hun worsteling niet op me nemen. Maar ik ben er van overtuigd dat deze kinderen tot veel meer in staat zijn dan dat ze nu kunnen laten zien. En ik weet dat hoewel ik ze niet kan helpen, ze het niet alleen hoeven te doen. God wil hun helpen om de vlinders te worden die Hij op het oog heeft. Hij heeft ook hen geschapen om een vlinder te zijn. Ik hoop aan het eind van deze zomer al een glimp te kunnen zien van hun kleurrijke vleugels. Tegelijkertijd sla ik zelf bij deze reis ook mijn vleugels uit en wil ik me mee laten nemen op de wind. Ik wil me laten leiden door Gods Geest en gaan waarheen Hij me zendt. Ik heb zijn roepstem gehoord en het leed gezien, ik heb Zijn hart gevoeld en kan me daar niet meer van af keren. Hij heeft mij gaven en talenten gegeven die ik voor Hem wil inzetten, omdat Hij mij heeft gemaakt zoals ik nu ben. Ik ben er van overtuigd dat ik samen met God uit mijn cocon heb mogen kruipen om een veelkleurige vlinder te worden. So now I will spread my wings and fly!

Actief sinds 28 Mei 2012
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 43938

Voorgaande reizen:

30 Juli 2015 - 26 Augustus 2015

Een nieuw en langer Oekraïne-avontuur

08 Juli 2013 - 27 Juli 2013

Samen op reis!

31 Oktober 2012 - 23 November 2012

Flying High

11 Juni 2012 - 06 Augustus 2012

Spreading my own wings

Landen bezocht: